fbpx

Правилана стойка -защо е важна, за да няма болка?

правилна стойка

Правилана стойка -защо е важна, за да няма болка?

Правилна стойка, или по-скоро липсата й, се оказва основна причина за повечето болки в опорно-двигателния апарат

Като цяло, винаги сме в баланс, защото пазим равновесие, но понякога не е най-оптималният за нас и тялото не заема правилна стойка.  Дисбаланс е състояние на тялото, в което запазваме равновесие, използвайки компенсаторни механизми и променяйки стойката и напрежението в мускулите.

Например, изнсянето на главата напред води до повишено напрежение в трапеца. При най-малкия стрес или течение, той се схваща и се появява болка. От това какви са дисбалансите в тялото, зависи каква болка ще имате.

Какво се случва, когато главата е изнесена напред? 

Когато вратът е изправен, главата е с нормалното си тегло, спрямо прешлените. Ако е изнесена много по-напред, тогава натоварването върху прешлените се увеличава и това води до образуване на шипове, което е естествена адаптация на тялото. Прешлените се опитват да увеличат площа си, за да разпределят натоварването на по-голяма площ. Тази адаптация би могла да доведе до нарушено кръвообръщение, дисбаланс на мускулите и от там до изтръпване, мравучкане и болка. Разбира се, по този начин тялото ни не е с правилна стойка.

И решението не е масаж, а изправяне на врата. Тук масажът може да помогне, но е много малка част от лечението! Дисбалансът е основната причина за появата на дискова херния, повишено кръвно налягане, ендокринни и метаболитни нарушения, болки в кръста, в раменете, в коленете. Съответно от правилната стойката до голяма степен зависи, освен движението, но и здравето ни!

Каква е тенденцията?

Откакто се занимавам с анализ на стойката, наблюдавам една тенденция, която няма изключение. Ако вече имаме някакви дисбаланси в тялото си, спортувайки нещо, без значение какво е, ние ги задълбочаваме. Това е така, защото тяло се движи по най-малкото съпротивление. И не след дълго, тренирайки се появява “мистериозно” болка на различни места в нашето тяло. По тази причина е важно решаването на задачата, преди да започнем спортната си дейност! 

“Парадоксът на спортния гипс”

Така съм кръстил феномена, в който хората така се “вдървяват” от начина си на трениране, че спира да ги боли дадена травма. И за да стане по-ясно – когато счупите кост, или получите друга тежка травма, ви обездвижват с гипс или по-модерен метод. Вследствие на това болката изчезва, но целта на тренировката НЕ трябва да е това. Не е редно да се “гипсирате” така, че да не ви боли.  По този начин само отлагате проблема и го правите по-сложен за лечение в бъдеще. 

В заключение можем да кажем, че спортът е здравословен, само когато го практикуваме съзнателно, за да постигнем и запазим баланса на тялото. Тренирайте с мисъл, а не по инерция!

Автор: Калин Ангелов, управител на Бодилайф и създател на иновативна методика за кинезитерапия

WRITTEN BY:

Sorry, the comment form is closed at this time.